نگاهي به شوش كهن شهر ايران زمين

به وبلاگ خبرگزاری شوش نیوز خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
حوادث جاده ای
شوش پایتخت تمدن ایران زمین
شهر الوان
شهر شاوور
شهر حر رياحي
شهر صالح مشتط
شهر هفت تپه
شهر بهرام
فرهنگ عمومی
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ادب
اجتماعي
حوادث غیرمترقبه
حوادث و کشف جرائم
علمي و فناوری
سياست داخلی
سياست خارجی
حوزه و دانشگاه
دين و مذهب
فلسفه و منطق
اقتصاد و صنعت
اقتصاد و کشاورزی
هدفمند سازی یارانه ها
عكس خبری
تاریخ و باستان شناسی
صنایع دستی
گردشگري
آموزش هنرهای نمایشی
آموزش روزنامه نگاری
آموزش عکاسی
آموزش موسیقی
دفاع مقدس و خاطرات
وصیت نامه شهدا’
دانيال شناسی
دعبل شناسی
احاديث و ادعیه
توصیه های امام خمینی(ره)
فرامین مقام معظم رهبری
ورزش شوش
بهداشت و سلامت
شهرستان شوشتر
شهرستان اندیمشک
شهرستان دزفول
شهرستان گتوند
شهرستان مسجدسلیمان
سرمقاله
سخن روز
اضافات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 559
بازدید دیروز : 136
بازدید هفته : 854
بازدید ماه : 842
بازدید کل : 21290
تعداد مطالب : 398
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

نگاهي به شوش كهن شهر ايران زمين

 سرزميني كه پيدايش يكي از خطوط كهن كشاورزي و تجارت را از آنجا مي دانند و ساكنانش را متفكراني مي خوانند كه در كوتاهترين زمان ، درخشانترين تمدنها را پي ريخته اند ، مردماني كه ساكنان اروپاي همان روزگار خويش را در عصر توحش برجاي نهاده و خود بانيان زندگاني متمدن و شهرنشين و نيز مبتكرانِ ايجادِ نظامِ اجتماعي بوده اند ، هنگامي كه ساكنان اين دشت « شوش » شهرها را مي ساختند ، اروپــائـيـان هنوز پاره سنگهاي صيقل نيافته را ابزار خويش ساخته و اصطلاحاً در عصر پارينه سنگي بسر مي برد . منابع تاريخي ، بناي شهر باستاني شوش را به « شوش بن سام بن نوح (ع) » نسبت مي دهند و مي گويند كه وي آن را پس از طـوفـان نــوح (ع) بـنـا نهاد و از آن رو به نام خودِ او شهرت يافت .
شوش گاه بصورت شهري معظم و مركز فرمانروايي بزرگ درآمده و گاهي نيز به حد دهكده كوچكي تنزل مي كرده و حتي چندين باربكلي ويران و متروك گرديده ، اما پس از چندي باز رونقِ هزارة دوم قرن دوازدهم قبل از ميلاد دانست در اين زمان صنايع عمده بخصوص كارهاي فلزي در آن تمركز بافت و شبكة ارتباطي آن ناحية وسيعي از دنياي متمدن آن زمان گسترده شد . در نيمة اول هزارة اول قبل از ميلاد شهرشوش يكبار بدست « بخت النصر » بابل ، و يكبار بدست « آشوربانيپال » تسخير و ويران شد و علاوه بر اين دو شكست ، در اين دوران بطور كلي حكومت ايران رو به زوال رفت و طبعاً اين امر در تجارت و آباداني شوش نيز تأثير سوء داشت . اين دوره همزمان با آمدن قوم آريايي كه به سرعت سلطة خود را در منطقه گسترانيده و بالاخره با ايجاد فرمانروايي هخامنشي شوش بصورت يكي از سه پايتخت فصلي ايران درآمد و همچنين كاخهاي معظمي در آن ساخته شد كه آثارشان هم اكنون نيز باقيمانده است و در همين زمان بود كه « حضرت دانيال نبي (ع) » به شوش دعوت و زندگاني نمود و در همان جا فوت و مدفون گرديد .
دردورة اشكانيان هر چند شوش پايتخت نبود ، اما رونق فراواني يافت و اقوام گوناگوني از يونان و روم تا هندوستان و آسياي مركزي در آنجا سكونت داشتند . اين شهر يكبار نيز بدستور شاپور دوم به كلي ويران شد و اهاليِ آن قتل عام شدند و بجاي آن شهري بنام حوزة شاپور « ايوان كرخه » چند كيلومتر بالاتر شوش كنوني بنا شوش كه تا آخر دورة ساساني مورد توجه شاهان آن سلسله بود . با اين حال شوش عليرغم داشتن رقيبي بنام ايوان كرخه باز شروع به آباد شدن كرد و در پايان دورة ساساني تبديل به يكي از شهرهاي مهم ناحيه بود .
تا قــرنـهـا مسافراني كه از كنار اتلال باستاني شوش مي گذشتند ، حتي تصور آن را به مُخيلة خود راه نمي دادند كه اين پشته هاي عظيم خاك كه اكنون تپه هاي خاكي بيش نيستند ، روزگاري گهوارة تمدني درخشان و پايتخت پرشكوه فرمانروايان ظفرمندي بوده كه فاتحانه بر شهرهاي بين النهريني مي تاخته اند يا قلمرو ايشان از دروازه هاي اروپا تا هند گسترده بوده است . تمامي جهانيان ياد آن روزهاي درخشان را به بوتة فراموشي سپرده بودند ، الا كليمياني كه نام شوشان و گوشه اي از آنچه رادر گذشته بود ، در كتابهاي مقدس خود ثبت كرده و به خاطر داشتند . لذا تصادفي نبود كه نخستين كسي كه ويرانه هاي شوش را بازشناخت « بنجامين بن جناح خاخام كليمي » بود كه بين سالهاي 1163 و 1173 ميلادي براي بررسيِ وضع كليميان ، در ايران به سر مي برد ؛ وي هنگام زيارت آرامگاه دانيال (ع) از اتلال باستاني شوش نيز ديدن كرد و آن را همان « شوشان » مذكور در تورات شناخت . از اين هنگام تا ميانة قرن نوزدهم ميلادي ، كه براي نخستين بار كلنگ باستان شناسي در شوش به زمين خورد ، جهانگردان زيادي از اين محوطة باستاني ديدن كردند .
شهر شوش حدود 160 سال پيش نيز مورد توجه باستان شناسان اروپايي قرار گرفت و رفت و آمد سياحان قرار گرفت و در سال 1853 ميلادي ، ( 153 سال پيش ) حفاري توسط « ويليام كنت انگليسي آغاز شد ، اين حفاري حدود 5 سال ادامه داشت و پس از آن متوقف گرديد تا اينكه در سال 1886 ميلادي ( يعني 28 سال بعد از حفاري اول ) مجدداً حفاري توسط هيئت فرانسوي زير نظر مارسل ديولا آغاز شد . كاوشهاي باستانشناسي بطور مداوم توسط هيئت هاي ايراني و فرانسوي در جريان بوده تا اينكه انقلاب به پيروزي ميرسد و بلافاصله جنگ توسط عراق به سركردگيِ آمريكا به ايران تحميل شد و يكي از محور هاي نفوذ بعثي ها ، نوار مرزي مقابل شوش ( يعني پاسگاه مرزي فكه ) بود و به همين خاطر بجز عده ايي كه شاغل شركتها و كارخانجات هفت تپه و همچنين تعدادي از بسيجيان و سپاهيان شوشي ، ساير مردم به شهرهاي دور و استانهاي همجوار هجرت نمودند . جنگ تحميلي هشت سال ادامه داشت و شوش زير تيررس مستقيم گلوله هاي توپ ، تانك و انواع خمپاره ها بود و امر امر باعث گرديد كه به ميراث فرهنگي و مذهبي شوش خسارات زيادي وارد شده و مابقاي آثار باستاني به ميد اينكه روزي به موزة شوش برگردانده شوند به ساير موزه هاي ايران منتقل شدند ( هر چند در كاوشهاي قبل از انقلاب ، طلا و جواهرات و اجناس عتيقة كشف شده در اين منطقه به موزة لوور پاريس به يغما برده شد ) . تا اينكه در سال 1361 و با آغاز عمليات ظفرمند فتح المبين ، رزمندگان اسلام متشكل از ارتشيان ـ سپاهيان و بسيجيان لبخند را بر لبان اهالي شهرستان شوش نشاندند و مردم اين ديار كه براي برگشت به زادگاه خود لحظه شماري مي كردند ، بمحض رسيدن به شوش سجده كرده و دعاي شكر بجاي آورده و از سلحشوران سپاه اسلام تشكر كردند . با بازگشت مردم به شهري كه مورد آماج گلوله هاي صداميان قرار گرفته بودند ، دولتمردان و مردم دست دردست هم گذاشتند و به تعمير ، مرمت ، بازسازي و نوسازي خانه ها ، مغازه ها و خيابانها و در كنار آن به مرمت بقاياي ميراث فرهنگي پرداختند .
هم اكنون قلعة شوش كه در بلندتري نقطة شهر ( تپه هاي آكروپل ) بنا شده ، و هر مسافري كه از جادة ترانزيتي ( تهران ـ اهواز ) عبور مي كند ، بمحض رسيدن به شوش چشمش به قلعه مي افتد و براي ساعاتي از نزديك از اين قلعه و ساير آثار باستاني بازديد بعمل مي آورد .
نمايي از قلعة شوش
دلايل توسعه و گسترش شوش :
شهرستان شوش با مساحتي حدود 3585 كيلومتر مربع بين 47 درجه و 51 دقيقه تا 48 درجه و 41 دقيقه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ بين 31 درجه و 39 دقيقه تا 32 درجه و 32 دقيقة عرض شمالي از خط استوا در شمال غربي استان خوزستان قرار دارد . اين شهرستان از شمال به شهرستان انديمشك ، از شرق به شهرستان شوشتر ، از شمال شرقي به شهرستان دزفول ، از جنوب غربي به شهرستان دشت آزادگان از غرب به نوار مرزي عراق و از شمال غربي به استان ايلام محدود است . ارتفاع اين شهرستان از سطح دريا 87 متر است . جمعيت شهرستان شوش در آخرين سرشماري 220000 نفر است كه حدود 91000 نفر آن در شهر شوش و بقيه در شهر الوان و روستاهاي توابع شهرستان و يا بصورت عشاير ( كوچ نشينان ) ساكن هستند . اين شهرستان داراي سه شهر ( شوش ـ الوان و حُر ) دو بخش (مركزي و شاوور ) 7 دهستان و 220 روستا مي باشد . فاصلة شوش تا اهواز مركز استان خوزستان 110 كيلومتر و تا تهران پايتخت ايران 770 كيلومتر مي باشد .
دشت ياد شده نوار نسبتاً كم عرضي است كه در دو طرف شرق و غرب به رودخانه هاي دز ( حميدآباد ) و كرخه محصور گشته و رودخانة شاوور به موازات آنها در وسط شهر جريان دارد . شوش در زمان باستان به نامهايي نظير ( سوس ـ سوسن ـ سوزا ـ سوسيانا و شوشن ) نيز مهشور بوده و هم اكنون با پسوند دانيال به شوش دانيال (ع) در ايران و بين جهانگردان بين المللي با همان نام شوش معروف است .
شـهـر شـوش از 12 منطقة شهري تشكيل شده و مردم آن متشكل از « لُر ـ عرب ـ بختياري ـ دزفولي و عده ايي ترك و كرد از استانهاي قزوين ـ آذربايجان غربي و شرقي ـ لرستان ـ ايلام ـ كردستان و كرمانشاه كه به خاطر اشتغال به اين منطقه آمده اند و بالاخره عده ايي عراقي و افغاني ميباشد .
وجود تأسيساتي عظيم همچون « شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه ـ طرح نيشكر ميان آب ـ كاغذسازي پارس هفت تپه ـ حرير سازي خوزستان ـ خوراك دام هفت تپه ـ شركت قند و تصفية شكر ـ كارخانة شير پاستورة منطقه ايي خوزستان ـ كارخانجات متعدد ذرت خشك كني و موزائيك سازي و همچنين مرغداريهاي فراوان و بالا بودن كيفيت خاك كه به طلاي سبز ايران مهشور شده ، باعث گرديده كه سالانه جمعيت آن بطور چشمگيري افزوده گردد .
ميانگين حداقل سرماي روزانه در دي و بهمن ماه 3 درجه و ميانگين گرماي روزانه در تير و مرداد 50 درجه بالاي صفر است . مقدار بارندگي بطور متناوب از 240 تا 520 ميليمتر بوده و فصل بارندگي معمولاً از آبانماه آغاز و تا پايان ارديبهشت سال بعد ادامه دارد . وزش باد در شهرستان شوش غالباً غربي است ، يعني كلاً شوش منطقة بادخيزي است و در فصل پائيز بادههاي موسمي زياد ميباشد .
مقبرة دانيال نبي (ع) :
دانيال يكي از پيامبران بزرگ بني اسرائيل در قرن هفتم قبل از ميلاد است . دانيال به زبان عبري مفهوم خدا حاكم من است را دارد . احوال و سيرت آن حضرت در تاريخ چنين بيان شده كه وي جواني و پيريِ خود را وقف خدمت به خداوند نمود و صفا و طهارت خود را همواره حفظ كرد . در ميان ساحرانِ آن دوره پاك و منزه بود و در حضور شاهزادگان بت پرست نام خدا را اقرار مي نمود . در هنگام جواني و در سال سوم سلطنت يهوياقيم ( 655 قبل از ميلاد ) وي را به دربار بخت النصر ( پادشاه بابل ) در بابل به اسارت بردند . كلدانيان او را بلشصر موسوم نمودمد و دانيال نبي بر علوم كلدانيان و زبان مقدس واقف گرديد و درحكمت بر آنها فزوني يافت . اولين واقعه اي كه سبب نفوذ دانيال نبي گرديد ، تعبير خواب بخت النصر بود كه در سال دوم سلطنت خود ديده بود ، دانيال به واسطة تعبير خواب ، پيغمبريِ خود را آشكار نمود و در نتيجه آن حضرت مورد توجه بخت النصر قرار گرفت و وي را بر ولايت بابل حكومت داد و به رياست سلسلة علما سرافراز گشت .
اكنون مقبرة وي در شوش قرار دارد ، در آغاز قرن حاضر به بعد به دليل ارزش ـ اهميت و معجزات حضرت دانيال (ع) ، عده اي در اطراف بقعة آن حضرت ساكن شدند .
در گذشته بقعة دانيال (ع) داراي دو حياط بود ، حياط اول كوچك بود و براي استقرار هيئت زنجيرزنان قاسمه در نظر گرفته شده بود و يك حياط بزرگ و وسيعتر كه از سه طرف داراي اطاقهايي كه براي اقامت زوار تخصيص شده بود . اما هم اكنون هر دوحياط يكي شده و هيئت زنجيرزنان قاسميه بجاي ديگري و در جوار حرم دانيال(ع) نقل مكان نمود .
گنبد مقبرة دانيال (ع) مرتفع ، پائين آن به شكل كثير الاضلاع شش ضلعي است كه هر ضلع آن به طول شش قدم ميباشد ، در روي اين كثيرالاضلاع كه به منزلة پاية گنبد است ، دوايري بريده اند و خود آن دواير را نيز به صورت كثير الاضلاعهاي مخروطي در آورده اند كه تعداد اين اضلاع ، مربع هاي فوقاني و تحتاني است و هنگامي كه خورشيد به گنبد مي تابد ، سايه روشنهاي بسيار زيبايي در روي مربع هايي كه يك در ميان محدب و مقعرند ايجاد مي شود . مجموع گنبد به شكل مخروط مي نمايد .
قلعة شوش :
قلعة شوش به دست هيئت باستان شناسي فرانسوي در سال 1897 ميلادي بر روي بلندترين نقطة شهر شوش ( آكروپل ) بنا شده است و شباهت بسيار زيادي به زندان باستيل فرانسه دارد . اين قلعه با استفاده از آجرهاي به دست آمده از كاخ داريوش و تعدادي از آجرهاي منقوش به خط ميخي چغازنبيل بدست معماران دزفول و با نظارت هيئت فرانسوي بنا شده است . اين قلعه تا پيش از انقلاب اسلامي در اختيار فرانسويان بود و پس از آن به عنوان پايگاه باستان شناسي شوش مورد استفاده قرار گرفت .
مجسمة معروف ملكة ناپيراسوستون ، لوح قانون نامة حمورابي و ليوان مشهور سفالي شوش به رنگ نخودي و نقش بز كوهي از مهمترين آثار به دست آمده از اين مكان است . قلعة شوش كه بناي آن 15 سال به دراذا كشيد و دژ دفاعي باستان شناسان فرانسوي در برابر هجوم ها و يورشهاي قبايل و عشاير منطقه بوده است ، در طول جنگ تحميلي ، ده ها بار مورد اصابت گلوله هاي توپ و خمپارة دشمن بعثي قرار گرفت و يكي از آثاري است كه ستاد بازسازي استان خوزستان مستقيماً مرمت آن را بعهده گرفت .


قلعة شوش
كاخ اردشير دوم:
پس از حملة ناموفق اسكندر به ايران ، اردشير دوم كاخي زمستاني در شوش بنا كرد . به گفتة كارشناسان ، اين كاخ در حملة آشوربانيپال ويران شد . محوطة كاخ كه به استناد مطالعات باستان شناسي داراي گچ بري ها و نقش هاي تزئيني بسيار زيبايي بوده ، به طور مكرر مورد اصابت گلوله هاي دشمن در جنگ تحميلي قرار گرفته است .
كاخ آپادانا :
كاخ آپادانا اقامتگاه داريوش و چند پادشاه هخامنشي بوده است . اين كاخ كه داراي قدمتي فراتر از تخت جمشيد است ، در فصل گرما مورد استفادة شاهان هخامنشي قرار مي گرفته است .
 

به قلم : عباس كرم الهي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط عباس کرم الهی در پنج شنبه 14 بهمن 1389برچسب:"" نگاهي" اجمالي" به كهن شهر" ايران زمين" شوش"", در ساعت 20:19 | |

درباره وبلاگ

به سایت شوش نیوز خوش آمدید
آرشيو
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1385
فروردين 1385
بهمن 1384
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
عباس کرم الهی
لينكستان
خبرگزاری افق شوش
عاشورائیان
سینما فارس
هواشناسي شوش
وب سايت دكتر علي شريعتي
پايگاه خبري لرنا
دسته ورزشی بهمن شهرستان شوش
خوزنیوز
گروه تئاتر انديشه شهرستان شوش
ایمیل فارسی
سایت جهانی العالم
استانداری خوزستان
سایت استاد شهید مرتضی مطهری
وب سایت دکتر محمدباقر قالیباف
سایت شخصی استاد محمدرضا شجریان
سایت شخصی دکتر محمد اصفهانی
تک سرا بزرگترین فروشگاه مجازی در ایران
پايگاه انتيرنتيي داريوش پارسا
طراحی و تولید نرم افزارهای کامپیوتر و وب سایت های مدارس و شرکت ها
خبرگزاری شوش فردا
سامانه قرض الحسنه ازدواج
جویندگان کار
وبلاگ شخصي حسن هژبري
آموزش کسب درآمد و جدیدترین برنامه ها
سلامت نیوز
سایت رسمی سیدجاسم ساعدی
پایگاه اینترنتی داریوش پارسا
دژپل
وبلاگ مشاور جوان فرماندارشوش
خبرگزاری شوش نو
سایت نماز
وب سایت بنیادشهید شوش
مرکزخدمات حوزه های علمیه
شهداي سرزمين پاك ايران
خبرگزاری شبستان
خبرگزاری قرآن
خبرگزاری قرآن ایران
روزنامه نگار مستقل شوش
پایگاه گروه نمایش اندیشه شوش
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شوش نیوز و آدرس shushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

خط مشی خبرگزاری شوش نیوز
مدیران خبرگزاری شوش نیوز
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , shushnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com