تاريخچه ي برگزاري مراسم تعزيه در شهر حر

به وبلاگ خبرگزاری شوش نیوز خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
حوادث جاده ای
شوش پایتخت تمدن ایران زمین
شهر الوان
شهر شاوور
شهر حر رياحي
شهر صالح مشتط
شهر هفت تپه
شهر بهرام
فرهنگ عمومی
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ادب
اجتماعي
حوادث غیرمترقبه
حوادث و کشف جرائم
علمي و فناوری
سياست داخلی
سياست خارجی
حوزه و دانشگاه
دين و مذهب
فلسفه و منطق
اقتصاد و صنعت
اقتصاد و کشاورزی
هدفمند سازی یارانه ها
عكس خبری
تاریخ و باستان شناسی
صنایع دستی
گردشگري
آموزش هنرهای نمایشی
آموزش روزنامه نگاری
آموزش عکاسی
آموزش موسیقی
دفاع مقدس و خاطرات
وصیت نامه شهدا’
دانيال شناسی
دعبل شناسی
احاديث و ادعیه
توصیه های امام خمینی(ره)
فرامین مقام معظم رهبری
ورزش شوش
بهداشت و سلامت
شهرستان شوشتر
شهرستان اندیمشک
شهرستان دزفول
شهرستان گتوند
شهرستان مسجدسلیمان
سرمقاله
سخن روز
اضافات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 412
بازدید دیروز : 136
بازدید هفته : 707
بازدید ماه : 695
بازدید کل : 21143
تعداد مطالب : 398
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

تاريخچه ي برگزاري مراسم تعزيه در شهر حر

بعضي از پيران و سالخوردگانِ قبيله ي آل كثير كه مي توان به سخنِ آنان اعتماد كرد براي ما جزئياتِ اقامه ي اين مراسمِ ديني را چنين نقل كردند ؛ « اولين اشخصاصي كه اين مراسم را بر پا كرده است ، شيخ فرحان ، شيخ غافل و شيخ فارس ابن شيخ سالم از قبيله ي آل كثير ( تيره ي بيت چريم ) بوده اند و شروع آن در اواسط قرنِ دوازدهمِ هجريِ قمري مي باشد » . در اين مورد داستانِ معروفي است كه به خلاصه اي از آن اشاره مي شود :
« شيخ غافل در سال 1224 هجري قمري مصدف با 1181 هجري شمسي ( يعني 204 سال پيش ) به قصد زيارتِ عتباتِ عاليات به عراق سفركرده و به شهر حله رسيده و آن روزها مصادف با ماه محرم الحرام بوده و مراسم تعزيه گرداني را مشاهده نمود و با شخصي روحاني بــه نامِ شيخ حسين آشنا مي شود و به او
مي گويد : دوست دارم كه همانندِ اين تعزيه را در قبيله ي خود برپا كنم و از شما مي خواهم كه يك سري از نسخه هاي تعزيه را در اختيارم بگذاري و در اين ثواب شريك باشي . شيخ حسين از اهالي شهر حله ي عراق درخواستِ شيخ غافل را اجابت كرد و يك نسخه از تمام نسخه ها همراه با تصاوير از تعزيه را به شيخ غافل مي دهد » . سالِ بعد يعني سال 1182 هجري شمسي شيخ غافل با دعوت از بزرگانِ قبيله ي خويش طيِ چند جلسه در مُضيفش اقدام به اجراي تعزيه ي حسيني در بيت چريم ( شهرِ حُر ) مي كند . آوازه ي اين تعزيه به سرعت پخش مي شود وسال به سال بيشتر بر شُهرتِ آن افزوده مي گردد و قبايلِ همجوارِ آل كثير هر ساله منتظرِ حلولِ ماهِ محرم الحرام مي شده تا در تعزيه ي سيد الشهدا حضرت امام حسين(ع) شركت كنند . حتي بعضي از آنها از روز هفتمِ ماهِ محرم مي آمدند و تا روزِ دهم كه روز برگزاري تعزيه است مي ماندند و جوانانِ قبيله ي آل كثير در اين مدت ميزبانِ آنان بودند و به رغمِ كمبودها و سختيِ زندگي در آن زمان و وجودِ خانه هايي كه از سياه چادرها و خيمه ها و مانند آنها درست شده بود ، از ميهمانانِ خود به گرمي استقبال مي كردند و اين كار را به خاطرِ خدمت به دين و لبيك گفتن به نداي هل من ناصرينصرنيِ امام حسين(ع) سيدالشهدا و براي رضاي خدا انجام مي دادند ، علاوه بر آن ميهمان نوازي را ، خُلق و خويي پسنديده از اخلاقِ قومِ عرب مي دانستند و گراميداشتِ مهمان را از صفاتِ نيكويِ خود به حساب مي آوردند . بعضي مردم در آن زمان مي گفتند بركت را در رزق و روزيِ خودمان احساس مي كرديم ، آنها كراماتِ زيادي را از اين عزاداري مي ديدند .
در آن زمان تعزيه ي اسراي اهل بيت(ع)وآنچه كه در مجلسِ يزيدبن معاويه بر آنها گذشت ، براي حفظِ شأن و منزلتِ اهلِ بيت(ع)را شبانه برگزار مي كردند و از شمع و وسايل ديگري براي روشنايي استفاده مي كردند . هر چند افرادي كه نقشِ زنانِ اهل بيت(ع)را ايفا مي كردند در حقيقت مَرد بودند و با اين وجود نشان دادنِ آنها را در روز هتكِ حرمت به اهل بيت(ع) مي دانستند .
يكي از بزرگانِ قبيله ي آل كثير در مورد مي گويد : « يك سال قبيله ي آل كثير در حال اجراي تعزيه ي به ارسارت بردن اهل بيت(ع) بود كه مردي از قبيله ي ديگر به طرفِ آنان تيراندازي كرده تا مراسم را برهم زند . آنان گمان مي كردند كه موردِ حمله ي دشمن قرار گرفته اند ، زيرا در آن زمان غارت و دزدي از امور عادي بود همه پس از شنيدنِ تيراندازي متواري شدند و مراسمِ عزاداري به هم خورد . در همان سال عذابِ خداوند بر آن مرد نائل شد و آن شخص و فرزندانش به هلاكت رسيده و مقطوع نسل شد » .
بعد از وفاتِ شيخ غافل فرزندِ بزرگش شيخ علي ، رهبريِ قبيله ي آل كثير را به عهده گرفت . او به دينداري و تقوا معروف شده بود به طوري كه باستان شناسِ فرانسوي ( مادام ديولافا ) در كتابِ خود به نامِ باستان شناسيِ شوشِ ترجمه شده مي گويد : « شيخ علي مردي مُتدين و نسبت به دينش متعصب بود » . شيخ علي در زمانِ رهبريِ قبيله ي خود بنايي معروف به حسينه را در كنار رودخانه ي دز ساخت كه معماريِ آن همانندِ مساجد بود كه در آن آلات و وسايلِ تعزيه خواني مانند ( شمشيرها ، نيزه ها ، كمانها و …… ) چيزهايي كه به نامِ دوائر معروف بودند ، نگهداري مي شد . دوائر عبارتند از (( خانه هايي كه از جنسِ چوب بودند و هرمي شكل بودند ، ارتفاعِ اين هرم ها 10 متر و
رنگهاي متنوع رنگ آميزي مي شدند و با تزئينِ آنها به جاي خيمه موردِ استفاده قرار مي گرفتند و هر كدام از آنها را به نامِ يكي از اهل بيت(ع) منسوب مي كردند . حسينه ي ذكر شده همانگونه كه اشاره شد براي نگهداريِ ادوات تعزيه گرداني در سرماي استخوان سوز و بارندگي هاي زمستان و گرماي طاقت فرساي تابستان ساخته شد . قبل از آن براي نگهداري وسايلِ تعزيه از خانه هاي بزرگان قبيله استفاده مي شد و هر كس به سهمِ خود مقداري از وسايل را نزد خود نگهداري مي كرد ، تا 40 سالِ پيش اين حسينه پابرجا بود . بعد از وفات شيخ علي ، رهبريِ قبيله را فرزندِ بزرگش شيخ حيدر به عهده گرفت . او مردي شجاع و مُتدين بود و از اطاعت ارتشِ اشغالگرِ انگليس در جنگ جهاني اول امتناع ورزيد . وي از ملاقات و دست دادن با نماينده ي انگليس خودداري كرد و بين ارتشِ اشغالگر و قبيله ي آل كثير جنگي صورت گرفت كه به نامِ جنگِ ( هندو ) معروف شد و سببِ تسميه ي آن اين بود كه بيشتر سربازانِ انگليسي را سربازِ هندي تشكيل مي داد ، در اين جنگ تعدادي از افرادِ قبيله ي آل كثير به شهادت رسيدند و شيخ حيدر نيز اسير شد و او را در قلعه ي شوش كه مقرِ فرماندهيِ حاكمِ انگليسي بود زنداني كردند . شيخ حيدر در همان قلعه وفات يافت و گفته مي شود كه توسطِ حاكم انگليسي مسموم گرديد . بعد از وفاتش رهبريِ قبيله به فرزندش شيخ خلف رسيد . وي در برپاييِ مراسمِ تعزيه ، راهِ پيشينيانِ خود را ادامه داد و در اين راه اموال زيادي را وقف تعزيه نمود و خود شخصاً در اين مراسم حضور مي يافت و بر اجراي تعزيه نظارتِ مستقيمي داشت و سرانجام در سال 1353 ( 32 سالِ پيش ) و در روز عاشورا به هنگامِ اقامه ي تعزيه پايش به سيمِ بلندگو برخورد كرده و به زمين مي افتد و از آنجا جهت معالجه ي شكستگي كه از ناحيه ي پا ديده بود به بيمارستان منتقل و بعد از 4 ماه كه در بسترِ بيماري بود به ديار حق شتافت .
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ( به استثناي تعزيه ي حسيني شوش كه در سال 1285 « دقيقاً يك قرن پيش » تأسيس گرديده است و بصورت متوالي هرساله به طرز باشكوهي برگزار شده است ) مراسم تعزيه در روستاي جريه ي سيد محمد رواج پيدا كرد . در گذشته برگزاري تعزيه وسيله اي براي كسبِ رزق و جمع آوري نذورات نبود ، بلكه هدف از برگزاريِ آن اظهارِ مظلوميتِ اهلِ بيت(ع) و زنده نگه داشتنِ نامِ آنها و همچنين محكوم كردن دشمنانِ تشيع و نشر عقايد و افكارِ آنان بود و روشن است كه روي آوردن به امورِ مادي قداستِ اين تعزيه را از بين مي برد و تأثيرِ آن را بر روح و روانِ مردم كم مي كند و ميدان را براي تمسخرِ دشمنانِ اهل بيت(ع) باز مي كند كه هميشه به دنبالِ فرصت براي ضربه زدن به عقايدِ شيعيان هستند و بديهي است كه امام حسين(ع) و يارانش براي تأمينِ رزق و روزيِ عده اي از مردم كه مي خواهند سربارِ ديگران شوند ، شهيد نشدند ؛ بلكه به خاطرِ ارزشهاي والاي انساني و حفاظت از كرامت و ناموسِ دين شهيد شدند و اوست كه مي فرمايد : « اگر دينِ جدم پايدار نشود مگر با كشتنم ، پس اي شمشيرها مرادريابيد » . آري هدف از برپايي اين مراسم شناخت مفاهيمِ دين و نشرِ عدل و اصلاح و مبارزه با هر گونه ظلم و فساد است .
اما متأسفانه همين تعزيه كه بيش از دو قرن قدمت دارد ، چندسالي است كه غرقِ در ماديان شده ، براي هر شخص كه نقشِ يكي از مــوافق خوانها را برعهده دارد گروهي بمنظور جمع آوري نذارات انتخاب كرده
وهمينكه تعزيه بطور كامل اجرا شد ، صندوق هر بازيگر بصورت جداگانه باز و شمارش گرديده ، درصدي به گروه جمع آوري نذورات داده شده و مابقي آن كه يك رقمِ ميليوني مي باشد به بازيگر تعلق مي گيرد اي كاش اين نذورات وقف هيئت مي شد تا با خريد وسايل مورد ، در سالهاي بعد كمبودها برطرف گردد تا سال به سال شاهد رقابت عده ايي براي گرفتن نقشِ موافق خوان ، آن هم صرفاً براي به نوايي رسيدن نباشيم . اين معضل به جايي رسيد كه تعزيه در سالجاري ( 1385 ) بر سريكي دو نقشِ موافق خوان عده ايي اقدام به تهديدنمودن و كُشت و كُشتار همديگر شده تا نهايت مسئولين شهرستان بخاطر بروز هرگونه درگيري آنهم در تاسوعا و عاشوراي حسيني از برگزاري تعزيه در شهرِ حُــر جلوگيري نمود . اميد است اين عده ي قليل به خود آيند و با حفظ فرهنگِ والاي عاشوراي حسيني ، به جوانان مؤمن ، حزب الهي و انقلابي ، اين عاشقان و دلسوخته گان سروروسالارشهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) اجازه دهند كه امورات تعزيه را عهده دار شده تا ضمن حذف تحريفات در اجراي تعزيه ي 204 ساله و صرفاً در راه رضاي خدا و بدست ثواب ، نوجوانان و جوانان را با فرهنگ عاشورايي بيش از پيش آشنا نمايند .
اما نوبت به معرفي تاريخچة تعزيه ي يكصد ساله است . تعزيه ي حسيني شوش كه توسط هيئت امناي حسينه ي اعظم شهرستان شوش هر ساله برگزار مي شود .

تهيه و تنظيم : عباس كرم الهي

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط عباس کرم الهی در پنج شنبه 14 بهمن 1389برچسب:""اجراي" تعزيه"" در شهر" حر رياحي" با قدمتي"" 207ساله"", در ساعت 20:27 | |

درباره وبلاگ

به سایت شوش نیوز خوش آمدید
آرشيو
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1385
فروردين 1385
بهمن 1384
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
عباس کرم الهی
لينكستان
خبرگزاری افق شوش
عاشورائیان
سینما فارس
هواشناسي شوش
وب سايت دكتر علي شريعتي
پايگاه خبري لرنا
دسته ورزشی بهمن شهرستان شوش
خوزنیوز
گروه تئاتر انديشه شهرستان شوش
ایمیل فارسی
سایت جهانی العالم
استانداری خوزستان
سایت استاد شهید مرتضی مطهری
وب سایت دکتر محمدباقر قالیباف
سایت شخصی استاد محمدرضا شجریان
سایت شخصی دکتر محمد اصفهانی
تک سرا بزرگترین فروشگاه مجازی در ایران
پايگاه انتيرنتيي داريوش پارسا
طراحی و تولید نرم افزارهای کامپیوتر و وب سایت های مدارس و شرکت ها
خبرگزاری شوش فردا
سامانه قرض الحسنه ازدواج
جویندگان کار
وبلاگ شخصي حسن هژبري
آموزش کسب درآمد و جدیدترین برنامه ها
سلامت نیوز
سایت رسمی سیدجاسم ساعدی
پایگاه اینترنتی داریوش پارسا
دژپل
وبلاگ مشاور جوان فرماندارشوش
خبرگزاری شوش نو
سایت نماز
وب سایت بنیادشهید شوش
مرکزخدمات حوزه های علمیه
شهداي سرزمين پاك ايران
خبرگزاری شبستان
خبرگزاری قرآن
خبرگزاری قرآن ایران
روزنامه نگار مستقل شوش
پایگاه گروه نمایش اندیشه شوش
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شوش نیوز و آدرس shushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

خط مشی خبرگزاری شوش نیوز
مدیران خبرگزاری شوش نیوز
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , shushnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com