مسیرهای گردشگری جنگ استان خوزستان

به وبلاگ خبرگزاری شوش نیوز خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
حوادث جاده ای
شوش پایتخت تمدن ایران زمین
شهر الوان
شهر شاوور
شهر حر رياحي
شهر صالح مشتط
شهر هفت تپه
شهر بهرام
فرهنگ عمومی
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ادب
اجتماعي
حوادث غیرمترقبه
حوادث و کشف جرائم
علمي و فناوری
سياست داخلی
سياست خارجی
حوزه و دانشگاه
دين و مذهب
فلسفه و منطق
اقتصاد و صنعت
اقتصاد و کشاورزی
هدفمند سازی یارانه ها
عكس خبری
تاریخ و باستان شناسی
صنایع دستی
گردشگري
آموزش هنرهای نمایشی
آموزش روزنامه نگاری
آموزش عکاسی
آموزش موسیقی
دفاع مقدس و خاطرات
وصیت نامه شهدا’
دانيال شناسی
دعبل شناسی
احاديث و ادعیه
توصیه های امام خمینی(ره)
فرامین مقام معظم رهبری
ورزش شوش
بهداشت و سلامت
شهرستان شوشتر
شهرستان اندیمشک
شهرستان دزفول
شهرستان گتوند
شهرستان مسجدسلیمان
سرمقاله
سخن روز
اضافات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 581
بازدید دیروز : 136
بازدید هفته : 876
بازدید ماه : 864
بازدید کل : 21312
تعداد مطالب : 398
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

مسیرهای گردشگری جنگ استان خوزستان

مسیرهای گردشگری جنگ استان خوزستانگردشگری

شوش :

به گزارش شوش نیوز ؛ شوش در شمال غربی استان خوزستان قرار دارد . شهر شوش با قدمتی چند هزار ساله، اولین خواستگاه شهر نشینی و یکجانشینی است . این شهر در سالهای گذشته پایتخت امپراطوری بزرگ و متمدن دنیای باستان ایلام و هخامنشی بوده ودر دوره های پارت ، ساسانی و اسلامی دارای رونق فراوان بوده است. این شهر از آغاز جنگ تا پایان عملیات فتح المبین خالی از سکنه بود زیرا با حضور دشمن در ساحل غربی کرخه، در آن امکان زندگی نبود . درعین حال شهر تخلیه شده پناهگاهی بود برای رزمندگان تا بتوانند با اتکا به آن عملیات ایذایی و محدود را علیه دشمن اجرا کنند . همچنین در آستانه عملیات فتح المبین، شوش به مقر فرماندهی بسیاری از یگان هایی تبدیل شده که قرار بود از آن محور به دشمن هجوم برند .

مراکز دیدنی شوش: محوطه باستانی شوش (قلعه شوش) ، کاخ خشایار آرامگاه تبت آهار(سه راهی هفت تپه) موزه هفت تپه(سه راهی هفت تپه) ، چغازنبیل ، سواحل کرخه

چغازنبیل :

چغازنبیل در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شوش واقع شده است. در حدود سال 1300 پیش از میلاد چغازنبیل که نام باستانی آن دورانتاش میباشد شهری است که در پایان هزاره دوم قبل از میلاد(در حدود سال 1300 پیش از میلاد) توسط انتاش نپیریشا پادشاه ایلامی ساخته شده است . این پادشاه درقسمت مرکزی این شهر معبدی مطبق که درآن زمان زیقورا ت نامیده می شده بنا می کند. محوطه صحن زیقورات توسط دیواری احاطه گشته است. خارج از محوطه حصار دوم کاخ ها وآرامگاههای خانوادگی شاهی در منتهی الیه زاویه شرقی شهر بنا گشته اند. به غیر از دو دیوار نام برده حصاری قطورتمامی شهر را محصور می کرده که مجموع طول آن حدود چهار کیلومتر می باشد . در جبهه شمال غربی حصار خارجی مخزن آبی در کنار حصار ساخته شده که توسط آبراه هایی به درون شهر مرتبط بوده است. آب از رودخانه کرخه با فاصله 45 کیلومتری باحفرواحداث کانالی تاًمین شده است. مصالح ساختمانی این شهرعموماً خشت خا م وآجر پخته بوده و همچنین ازآجر لعابدار و گل میخک های تزئینی در بنای ساختمان ها استفاده شده است. تعداد بسیار زیادی آجر کتیبه دار نیز با خطوط میخی ایلامی و اکدی بر روی نمای ساختمانها بکاررفته اند که نام ونسب شاه سازنده و کاربرد آن بنا را ذکرمی کنند .

یادمان فتح المبین (عملیاتهای فتح المبین،محرم،والفجر مقدماتی،والفجر1) : در اولین روزهای جنگ دشمن تا پشت رودخانه کرخه جلو آمد و در حاشیه کرخه که مشرف بر شهر شوش و جاده اندیمشک اهواز بود مستقر شد . حضور رزمندگان اسلام در این جبهه، با شکل گیری خط دفاعی و اجرای عملیاتی تحت عنوان امام مهدی ( عج )در سال 1360،مقدمه اجرای عملیات فتح المبین شد . در جریان این عملیات تعدادی از نیروهای اسلام که قصد رخنه به سنگرهای دشمن در شیارهای المهدی،شیخی و شلیکا را داشتند در زعن با سنگرهای کمین دشمن درگیر شدند که منجر به شهادت تعدادی از رزمندگان شد . مزار شهدای گمنام عملیات فتح المبین و سنگرها و شیارهای به جای مانده از آن زمان بیانگر حماسه ای است که شیر مردان الهی در آنجا خلق کردند .

سایت های 4و 5 : این سایت ها متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد ، از ابتدای جنگ تحمیلی و اشغال غرب شوش به اشغال ارتش متجاوز عراق در آمد . عراق برای حملات موشکی و توپخانه به شهرهای دزفول ، اندیمشک ، شوش ، هفت تپه و جاده اندیمشک به اهواز از این سایت ها استفاده می نمود . رزمندگان اسلام برای آزاد سازی این سایت ها در عملیات فتح المبین نبرد جانانه ای انجام داده و مقاومت سر سختانه عراق را درهم شکستند .آزاد سازی سایت های 4و5 و اعلام آن از رسانه های عمومی و صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران موجب تقویت روحیه رزمندگان اسلام وتضعیف شدید روحیه نیروهای عراقی گردید .

منطقه فکه و مقتل شهدای والفجر مقدماتی و مقتل شهید آوینی :

یکی از محورهای اصلی هجوم ارتش متجاوز عراق به شمال خوزستان محور فکه به شوش بود که لشکر یک مکانیزه عراق با عبور از مرز و منطقه فکه خود را به تنگه چزابه و غرب شوش رسانید . منطقه فکه یکی از مناطق مهم واستراتژیک خوزستان است که عملیات های والفجر مقدماتی و والفجر 1 در این منطقه انجام گردید . ارتش عراق به دلیل ترس و وحشت از حمله به رزمندگان اسلام و عبور آنان از این منطقه به سمت العماره و جاده مهم بغداد - بصره با ایجاد انواع کانال ، موانع ، سیم های خاردار ، سر تا سر این منطقه را به انواع مین آلوده نمود . پس از آتش بس و پایان جنگ تحمیلی کمیته تفحص شهدا و لشکر 27 حضرت محمد رسول الله (ص) در این منطقه مستقر گردید وتا کنون بدن های مطهر شهدا را کشف و به خانواده هایشان باز گردانیده و شهدای زیادی هم چون محمودوند ، پازوکی و... را در تفحص پیکر شهدا تقدیم نموده اند .

اکثر موانع ، خاکریزها و میادین مین ، کانال ها و دیگر استحکامات عراق هم چنان در این منطقه باقی است .

سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی هنگام ضبط برنامه روایت فتح همراه با گروه تفحص شهدای لشکر 27 محمد رسول الله (ص)، در تاریخ 20/1/72 ، در منطقۀ شهادت 120 شهید عملیات والفجر مقدماتی، با مین برخورد کرده و همراه دیگر هم رزم خود شهید یزدان پرست به درجه رفیع شهادت نایل گردید . محل شهادت شهیدان آوینی ، یزدان پرست ، محمودوند ، پازوکی و... در 11 کیلومتری پاسگاه فکه و نزدیکی پاسگاه طاووسیه می باشد .

یادمان شهدای چزابه : تنگه چزابه بین تپه های رملی و هورالهویزه قرار دارد و یکی از پنج معبر اصلی هجوم ارتش عراق به خوزستان بود. این تنگه که عرض آن به 5/1 کیلومتر می رسد، از جنبه نظامی بسیار مهم است، زیرا نیروهای مهاجم برای دستیابی به جاده بستان - سوسنگرد، که بهترین و نزدیکترین معبر وصولی به اهواز می باشد ، باید از این تنگه عبور کنند. نیروهای ارتش عراق پس از سه روز درگیری، در نوار مرزی، در چهارمین روز (3/7/1359) از تنگه چزابه عبور کرده و به طرف تپه های الله اکبر و بستان پیش آمدند. از آن زمان تنگه چزابه در اختیار دشمن بود تا اینکه در روز 8/9/1360 در جریان عملیات طریق القدس آزاد شد .

بستان :

شهر بستان که مرکز بخش بستان از شهرستان آزادگان می باشد در 31 کیلومتری شمال غربی سوسنگرد و در مسیر سوسنگرد - چزابه واقع شده است. با شروع جنگ، نیروهای عراقی پس از تصرف پاسگاه سوبله و عبور از تنگه چزابه، در 4/7/1359 این شهر را اشغال کردند. اما پس از عملیات «غیور اصلی» و پیشروی نیروهای خودی به سوی مرز، در 10/7/1359 بستان آزاد شد . یک هفته بعد هجوم مجدد عراق برای تصرف بستان آغاز گردید و پس از چهار روز، در 21/7/1359 بستان برای بار دوم اشغال شد و در اشغال ماند تا اینکه در دومین روز عملیات طریق القدس (9/9/1360) آزاد شد. در این عملیات رزمندگان با قبول شرایط دشوار، دور از چشم دشمن، از مناطق رملی واقع در شمال منطقه دشت آزادگان عبور کردند و غافلگیرانه به عقبه های دشمن هجوم بردند و سبب شکست متجاوزان شدند .

یادمان شهید چمران :

دهلاویه روستایی است در 12 کیلومتری غرب سوسنگرد که طی روزهای 27/7 تا 23/8/59 یکی از نقاط درگیری نیروهای خودی و دشمن بود و بین آنها دست به دست می شد تا آن که در 24/8/1359 دهلاویه اشغال گردید . در 26/3/60 نیروهای شهید چمران طی عملیاتی دهلاویه را آزاد کردند ، لیکن دشمن با حملات خود این روستا را مجددا اشغال کرد . در این عملیات فرمانده نیروهای خودی (ایرج رستمی) به شهادت رسید و هنگامی که دکتر چمران فرمانده ستاد جنگ های نامنظم برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شد، در پشت کانال این منطقه (مکان فعلی یادمان) بر اثر اصابت گلوله خمپاره دشمن به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسید . بعد از این عملیات، دشمن با وجود در اختیار داشتن دهلاویه آن را تخلیه کرد و در غرب آن مستقر شد . به این ترتیب روستای دهلاویه از دشمن خالی شد، در حالی که در تصرف خودی نیز قرار نگرفت تا این که در 27/6/60 در عملیات شهید آیت الله مدنی، این روستا آزاد شد. از آن هنگام تا عملیات (8/9/60) غرب دهلاویه خط مقدم نیروهای خودی بود .

سو سنگرد :

شهر سوسنگرد که در 57 کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد در ماههای آغازین جنگ دوبار اشغال شد. اولین بار در 6/7/1359، ارتش عراق بعد از آن که شمال کرخه را در نوردید، در منطقه سبحانیه روی کرخه پل زد و با تانک هایش وارد سوسنگرد شد . آن روز در شهر به جز اندکی از نیروهای ژاندارمری، مدافع دیگری وجود نداشت . فرماندهان دشمن اداره شهر اشغال شده را به گروه ضد انقلاب «جبهه التحریر» سپردند . چهار روز بعد یعنی در 10/7/1359 رزمندگان سپاه اهواز به فرماندهی «علی غیوراصلی» شهر را آزاد کردند و خائنین را به سزای خویش رساندند. 44 روز بعد در 24/8/1359 ارتش عراق از سه طرف: سبحانیه، احیمر و ابوحمیظه وارد سوسنگرد شد . لیکن 200 رزمنده مدافع شهر با مقاومت خود مانع سقوط شهر شدند . 2 روز بعد در 26/8/1359 رزمندگان ارتش، سپاه و ستاد جنگ های نامنظم (گروه شهید چمران) به کمک محاصره شدگان آمدند و بار دیگر شهر را آزاد کردند .

مزار شهدای هویزه :

عملیات نصر (15/10/1359) که با هدف آزادسازی مناطق اشغالی جنوب کرخه کور به اجرا درآمد، اگرچه در اولین مرحله با موفقیت چشمگیر روبه رو شد، لیکن در مرحله دوم با نارسایی مواجه گردید و نیروهای پیش قراول از حمایت نیروهای زرهی و توپخانه بی بهره شدند و به محاصره دشمن درآمدند . گروه پیشتاز 140 تن از پاسداران داوطلب و دانشجویان پیرو خط امام بودند که در حال محاصره با یک ستون تانک عراقی درگیر شدند و با آفریدن حماسه ای بزرگ، همگی به همراه فرماندشان (حسین علم الهدی) به شهادت رسیدند . پس از آزادسازی هویزه در 18/2/61 (عملیات بیت المقدس) پیکر تعدادی از این شهدا شناسایی و در گلزار شهدای هویزه به خاک سپرده شد .
دو کوهه :

این پادگان در 5 کیلو متری شهر ا ندیمشک واقع شده و در دوران 8 سال دفاع مقدس مقر چند لشکر و تیپ سپاه از جمله لشکر 27 حضرت محمد رسول الله (ص) بوده است. رزمندگان اسلام و بسیجیان مخلص با استقرار در این پادگان ضمن دیدن آموزش های لازم و سازماندهی شدن برای شرکت در عملیات های مختلف با شرکت در مراسم های عرفانی نماز و راز و نیاز های عاشقانه در دل شب ها با تقویت روحیه و ایمان خود آماده جانفشانی می شدند . قسمت جنوبی پادگان دو کوهه که هم چنان مقر لشکر 27 حضرت محمد رسول الله (ص) است یادآور رزمندگان و شهدای عا لیقدری هم چون همت،کریمی،دستواره و ... می باشد .قسمت شمالی پادگان دو کوهه محل استقرار یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران است .

دزفول :

دزفول با نام قدیم (دژ پل) در شمال استان خوزستان قرار دارد. این شهر آثاری از دوره ساسانی و اسلامی را همچون گوهرهای گرانبها از گذشته های دور به یادگار دارد. دزفول بیش از آن که به دلیل اهمیت جغرافیایی و وجود پایگاه هوایی در آن مورد کینه آتش دشمن باشد، وجود مردمی مقاوم و رزمندگانی استوار در آن و پشتیبانی این بخش از جبهه از طریق این شهر، آنجا را در معرض آتش دائمی قرار داده بود. دزفول تا پایان جنگ هدف صدها موشک دوربرد دشمن قرار گرفت.

مراکز دیدنی دزفول:(موزه دفاع مقدس دزفول، بقعه سبزقبا، آسیابهای دزفول، پل قدیم دزفول ، حمام کرناسیون،بافت تاریخی بازار، سواحل رود خانه دز، آبشار شوی ، باغهای اطراف شهر)

منبع : ستاد گردشگری جنگ

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط عباس کرم الهی در دو شنبه 1 فروردين 1390برچسب:""مسیرهای گردشگری"" جنگ استان خوزستان"", در ساعت 17:33 | |

درباره وبلاگ

به سایت شوش نیوز خوش آمدید
آرشيو
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1385
فروردين 1385
بهمن 1384
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
عباس کرم الهی
لينكستان
خبرگزاری افق شوش
عاشورائیان
سینما فارس
هواشناسي شوش
وب سايت دكتر علي شريعتي
پايگاه خبري لرنا
دسته ورزشی بهمن شهرستان شوش
خوزنیوز
گروه تئاتر انديشه شهرستان شوش
ایمیل فارسی
سایت جهانی العالم
استانداری خوزستان
سایت استاد شهید مرتضی مطهری
وب سایت دکتر محمدباقر قالیباف
سایت شخصی استاد محمدرضا شجریان
سایت شخصی دکتر محمد اصفهانی
تک سرا بزرگترین فروشگاه مجازی در ایران
پايگاه انتيرنتيي داريوش پارسا
طراحی و تولید نرم افزارهای کامپیوتر و وب سایت های مدارس و شرکت ها
خبرگزاری شوش فردا
سامانه قرض الحسنه ازدواج
جویندگان کار
وبلاگ شخصي حسن هژبري
آموزش کسب درآمد و جدیدترین برنامه ها
سلامت نیوز
سایت رسمی سیدجاسم ساعدی
پایگاه اینترنتی داریوش پارسا
دژپل
وبلاگ مشاور جوان فرماندارشوش
خبرگزاری شوش نو
سایت نماز
وب سایت بنیادشهید شوش
مرکزخدمات حوزه های علمیه
شهداي سرزمين پاك ايران
خبرگزاری شبستان
خبرگزاری قرآن
خبرگزاری قرآن ایران
روزنامه نگار مستقل شوش
پایگاه گروه نمایش اندیشه شوش
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شوش نیوز و آدرس shushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

خط مشی خبرگزاری شوش نیوز
مدیران خبرگزاری شوش نیوز
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , shushnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com