مردم شوش و خطرِ بزرگی به نام فالگیران

به وبلاگ خبرگزاری شوش نیوز خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
حوادث جاده ای
شوش پایتخت تمدن ایران زمین
شهر الوان
شهر شاوور
شهر حر رياحي
شهر صالح مشتط
شهر هفت تپه
شهر بهرام
فرهنگ عمومی
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ادب
اجتماعي
حوادث غیرمترقبه
حوادث و کشف جرائم
علمي و فناوری
سياست داخلی
سياست خارجی
حوزه و دانشگاه
دين و مذهب
فلسفه و منطق
اقتصاد و صنعت
اقتصاد و کشاورزی
هدفمند سازی یارانه ها
عكس خبری
تاریخ و باستان شناسی
صنایع دستی
گردشگري
آموزش هنرهای نمایشی
آموزش روزنامه نگاری
آموزش عکاسی
آموزش موسیقی
دفاع مقدس و خاطرات
وصیت نامه شهدا’
دانيال شناسی
دعبل شناسی
احاديث و ادعیه
توصیه های امام خمینی(ره)
فرامین مقام معظم رهبری
ورزش شوش
بهداشت و سلامت
شهرستان شوشتر
شهرستان اندیمشک
شهرستان دزفول
شهرستان گتوند
شهرستان مسجدسلیمان
سرمقاله
سخن روز
اضافات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 186
بازدید دیروز : 136
بازدید هفته : 481
بازدید ماه : 469
بازدید کل : 20917
تعداد مطالب : 398
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

مردم شوش و خطرِ بزرگی به نام فالگیران

بدن هیچ شک و تردیدی از فرهنگِ کاملی برخوردار نیستند ؛ چرا که این افراد هنگامی که برای رسیدن به آرزوها و آمالِ خود ، دستِ شان از همه جا کوتاه می شود و مایلند زودتر از آن چه که تقدیرِشاناست به " ای کاش های زندگی دست یابند ، به دامانِ خرافات که هیچ گاه و در هیچ زمانی جنبه ی اسشتدلالی و منطقی نداشته ، پناه می برند و فکر و اندیشهِ شان را به مردان و زنانِ کلاشی می سپارند که اراجیفی را به عنوان رمالی و دعانویسی ، احضارِ ارواح و اجنه یا فالِ قهوه و فالِ ورق و کف بینی می سپارند و با حرف هایی که این کلاهبرداران در ازاء دریافتِ مقادیر معتنابهی پول دریافت می دارند ، خود را در وادیِ تردید و بدگمانی ، ترس و وحشت از آینده و یل دل خوشی های باسمه ای ، کاذب و بی سر و ته رها می سازند .
مسائلِ جادو و جنبل به صورت کف بینی ، رمالی ، فالِ قهوه و ورق ، سرِ کتاب و نسخه پیچی های واهی و دور از ذهن و پناه بردن به ارواح و اجنه که از دیرباز کم و بیش در کشور ایران رواج داشته ، در سال های اخیر به صورتِ گسترده ای در گوشه و کنار شهرها در خفا و آشکار اعلامِ موجودیت کرده و بسیارند کسانی که از رهگذرِ رمالی و آینه بینی ، احضارِ ارواح و کف بینی ، فالِ قهوه و ورق ، مردمِ ساده لوح و زودباور را که با اظهارات بی سر و ته و غیر قابل پذیرشی که منابعِ علمی و اصول استدلالی و منطقی کاملاٌ منافات دارد ، فریب می دهند و آنان را به عناوین مختلف سرکیسه می کنند . این حضرات که از طریق مردم فریبی ، کسب و کاری نسبتاٌ پر رونقی به راه انداخته اند با تبلیغاتی که در لایه های مختلفِ جامعه انجام می دهند ، مشتریانِ زیادی برای خود دست و پا می کنند . این گروه کلاشان و فریب دهندگانِ مردم ، شیوه و روشِ کارشان بر محور ساده لوحی و زودباوریِ مردم استوار شده و با اطلاعاتِ نصفه نیمه ای که با زیرکی از مشتریانِ خود دریافت می دارند ، برنقاطِ ضعف و قوتِ آنان انگشت گذاشته و اطلاعاتِ عجیب و غریبی که در مورد آینده ی مشتریانِ خود بر زبان جاری می کنند . زنان و مردانِ ساده دل را فریب می دهند و آنان را به سوی سرابی واهی سوق می دهند . آنها با خواندنِ وردهای نامفهوم و نوشتن نسخه هایی با خطوطِ عجیب و غریب ، مهر و محبت ، يا نفرت و انزجار را ترویج می کنند . به عنوان مثال ، مقداری گرد و خاک لای یک تکه کاغذ می پیچند و به نام داروی مهر و محبت به مشتریانشان توصیه می کنند تا آن را توی کفشِ همسرِشان بریزند یا گردِ دیگری را می دهند و توصیه می کنند با خواندنِ وردی در آب بریزند و محلول ِ آن را به لباسِ رقیبِ عشقیِ شان بمالند تا از چشمِ حریف بیفتد که به کرات ثابت شده این نسخه ها هرگز مؤثر نبوده و کاری از پیش نبرده است . برخی از این کلاش ها و کلاهبردارها مدعی هستند که با اجنه و ارواح سر و کار دارند و چاره ی کار و گشایشِ گره ی مشکلاتِ زندگیِ عده ای از مشتریان را از اجنه جویا می شوند . این افراد محل های پذیرایی از مشتریانِ شان را به صورتِ رعب آور و هراسناکی تزئین می کنند به طوری که بیننده سخت تحتِ تأثیر قرار می گیرد و گاه دچارِ وحشت و هراس می شود . آنها معتقدند که ارواح و اجنه را در این مکان ها و بیغوله ها بهتر می توان احضار کرد و با آنان مذاکره نمود .
خانمی از مشتریان فریب خورده به نام « م ـ ر » از اهالی بلوار پیروزی شهرستان شوش که به دامِ یکی از این کلاش ها افتاده می گفت : در یک غروبِ پائیزی به آدرسی در شوش که از دوستی گرفته بودم رفتم . پسر بچه ای مرا به درون خانه در طبقه ی دوم راهنمایی کرد . ابتدا به دنبال پسرک ازکوچه ای باریک و کم عرض گذشتم و آن گاه وارد یک اتاق با تزئینات عجیب و غریب شدم . از هر گوشه ی اتاق پرده های ضخیم و حصیری آویخته بود و اشیاء قدیمی نظیر سماور و چراغ های نفتی در گوشه و کنارِ اتاق به چشم می خورد . از اشیاءِ خوف انگیزِ اتاق دچارِ وحشت شده بودم . وحشتم زمانی بیشتر شد که در تاریک روشنِ اتاق مردی را دیدم زیرِ پتوی کلفتی خود را پنهان کرده و به صورت چمباتمه و خمیده مشغولِ حرف زدن است . از دیدن این صحنه یکه خوردم . پسرکِ راهنما از اتاق بیرون رفته بود و من تنها بودم . چند دقیقه ای گذشت و مرد همچنان در حال حرف زدن بود . حرف های نامفهومی که بیشتر شبیه هذیانِ یک مردِ در حالِ احتضار بود و من مفهومِ این حرف ها را نمی فهمیدم . سخت دچار وحشت و هراس شده بودم و می خواستم اتاق را ترک کنم و از آن خانه ی جهنمی بیرون بیایم . اما حسِ کنجکاویم سخت برانگیخته شده بود و با همه ی ترس و وحشتی که به جانم افتاده بود ، تصمیم گرفته بودم بمانم و از کم و کیفِ کارِ مردِ احضار کننده ی ارواح سردربیاورم . سرانجام صدای مردِ را زیرِ پتو شنیدم که گفت : چرا وایسادی خانوم ...... روی همون چارپایه بشین ....... روی چهارپایه نشستم و مرد با صوتی برافروخته که عرق بر پیشانی اش نشسته بود از زیرِ ÷تو بیرون آمد . بی آن که نگاهی به من بیاندازد ، گفت : با ارواح و اجنه صحبت می کردم ، راجع به حل و فصلِ مشکلِ شما ، نصیحت کردن و گفتن شما را راهنمایی کنم .... درحالی که تمامِ تنم از ترس می لرزید ، تحمل کردم و او حرف هایی در موردِ زندگیِ حال و آینده ام گفت که من اصلاٌ صدای او را نمی شنیدم و فقط می خواستم خود را از آن جهنمی که گرفتار شده بودم برهانم . سرانجام بی آن که چیزی از حرف های هذیان گونه ی مردِ رمال دستگیرم شده باشد ، چند قطعه اسکناس را پـرت کردم روی پتو و از همان کوچه ای که آمده بودم بیرون رفته و فرار کردم .......... نظیرِ این صحنه ها در گوشه و کنارِ شهرهایی چون شوش با شکل های متفاوت وجوددارد که این کلاشان ، مردمِ ساده دل و زودباور را به دام می اندازند و آنان را سرکیسه می کنند .
یکی از جامعه شناسان شهرستان شوش که نمی خو.است نامش فاش شود در زمینه ی این رویدادها گفت : فرهنگ اجتماعی پائین در برخی از جوامع ، گروهی از مردمِ ساده دل و ساده اندیش را به دامِ شیادان و کلاهبردارانی که از طریق رمل ، فالِ قهوه و ورق ، احضار ارواح و اجنه امرارِ معاش می کنند می اندازد و ذهن و اندیشه ی آنان را به سوی خرافات و اراجیفی سوق می دهند که نه ریشه ی مذهبی دارد و نه با علم و منطق و استدلال سنخیتی دارد .
این جامعه شناس فرهیخته ی شوشی در ادامه می گوید : جای تأسف است که در میانِ مراجعان به فال گیرها ، رمال ها و احضارکنندگان ارواح و اجنه ؛ بسیارند افراد با سوادی که در دل به سودای این افرادِ خرافه گو ، کلاش و کلاهبردار می دهند و ضمن پول های نسبتاٌ کلانی که به آنان می پردازند ، خود را در مسیرِ یاوه گویی ها و خرافه گویی های این افراد قرار می دهند و با شنیدن حرف های بی سر و تهِ آنان ، دست خوشِ انواعِ تردیدها ، دودلی ها ، اضطراب ها و نگرانی های زندگپی می شوند و ذهن و اندیشه ی خویش را در هاله ای از اضطراب و نگرانی و ترس از آینده ای که برای شان ترسیم شده است قرار می گیرد و تأسف برانگیز تر این که بعضی از این باسوادان فرهنگی اند .
خانی دیگر ازکوی سلمان فارسی شهرستان شوش که خود را « پ . خ » معرفی کرد و به قولِ خودش برای کنجکاوی یک جلسه به منظور احضار ارواح و فال قهوه و ورق به محلی دیگر از شوش رفته بود می گفت : زنی با قیافه ای عجیب نظیرِ عجوزه های ماقبلِ تاریخ برایم جلسه ی احضارِ ارواح تشکیل داده بود . ÷س از صداها و حرکاتِ عجیبی که از خود بروز می داد ، چنان آینده ی سیاهی از قولِ ارواح برایم ترسیم کرد که ماه هاست از زندگی بیزار شده ام و بیمِ آن دارم هر آدینه خبرِ وحشتناکی به من برسد . با حرف های این زنِ احضار کننده ی ارواح ، زندگی ام بهم ریخته و دیگر آرانمش ندارم . این زن عجوزه با حرف هایش زندگی ام را دست خوشِ نگرانی و اضطراب کرده و اکنون مدت هاست که تحتِ درمانِ روان پزشکان هستم .......
وقتی گروه هایی از افرادِ جامعه منفعل و درمانده می شوند و می بینند که قادر نیستند مشکلاتِ زندگیِ خود را از راه های معقول ، صحیح و منطقی حل و فصل کنند ؛ به دنبالِ دستاویزی می گردند و به سراغِ راه هایی همچون جادو و جنبل می روند . چرا که امید به آینده در این گونه افراد بسیار کم رنگ شده اسن و از حلِ دشواری های زندگی باز مانده اند . در عشق شکست خورده اند ، از پیدا کردن گمشده شان ناامید شده اند . در کسب و کار شکست خورده اند ، در درس و دانشگاه موفق نبوده اند و ..............
متأسفانه گاهی برنامه های ظاهراٌ فرهنگی نیز می تواند در رواجِ گرایش به سحر و جادو و خرافات و مسائل ماوراءِ طبیعت مؤثر واقع شود . محصولاتِ فرهنگی به طورِ مستقیم و غیرِ مستقیم مثلِ سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی ، رواج دهنده ی خرافات می شوند . مانند سریال هاب « اغما » ـ « راه سبز » و ...... که چندی قبل از تلویزیون پخش شد و این باعث می شود ک.ه عده ای دست به دامن خرافات ، جادوگری ، فال بینی ، سحر و جادو شوند .
رگه های خودشیفته گیِ فرهنگی وقتی خود را نشان می دهد که نمی توانیم با فکر و اندیشه به تقابلِ مشکلاتِ زندگیِ خود برویم و دشواری هایمان را از راه های اصولی و منطقی حکل کنیم ، در چنین شرایطی است که به سمتِ کارهایی چون جادو و جنبل می رویم . هرچه میزانِ تحصیلاتِ فرد پائین تر و از محیط های مدنی دورتر باشد و از جوامعِ بشری فاصله داشته باشد ، این گونه رخدادها بیشتر خودنمایی می کند وچون دانش و توانایی های لازم برای مقابله با دشواری ها را ندارد بهن جگای آن که راهِ علمیِ حلِ مشکلات را بیابد و با کارشناسان مشورت نماید ، بهترین راه را در مراجعه به جادوگران ، رمالان ، فال بین ها و احضارکنندگان ارواح و اجنه می بینند . اما اشاره به این نکته ضرورت دارد که کلاشان و کلاهبردارانی که ادعا می کنند با نیروهای ماورایی در ارتباط هستند یا چیزهایی را می بینند که دیگران از دیدنِ آنها عاجزند ؛ بیمارانی روانی هستند که در جامعه حضور دارند و در آسایشگاه های روانی از این گونه افراد بیمار بسیارند . بنابر این کسانی که ادعای سحر و جادو می کنند ، از دیدِ روان شناختی افرادی ناسالم و بیمار هستند و کسانی که به دنبال این گونه افراد می روند نیز به نوعی بیماری روانی مبتلا هستند .
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط عباس کرم الهی در پنج شنبه 14 بهمن 1389برچسب:""خطر""خطرفالگيران"" در كمين"" جوانان", در ساعت 18:22 | |

درباره وبلاگ

به سایت شوش نیوز خوش آمدید
آرشيو
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1385
فروردين 1385
بهمن 1384
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
عباس کرم الهی
لينكستان
خبرگزاری افق شوش
عاشورائیان
سینما فارس
هواشناسي شوش
وب سايت دكتر علي شريعتي
پايگاه خبري لرنا
دسته ورزشی بهمن شهرستان شوش
خوزنیوز
گروه تئاتر انديشه شهرستان شوش
ایمیل فارسی
سایت جهانی العالم
استانداری خوزستان
سایت استاد شهید مرتضی مطهری
وب سایت دکتر محمدباقر قالیباف
سایت شخصی استاد محمدرضا شجریان
سایت شخصی دکتر محمد اصفهانی
تک سرا بزرگترین فروشگاه مجازی در ایران
پايگاه انتيرنتيي داريوش پارسا
طراحی و تولید نرم افزارهای کامپیوتر و وب سایت های مدارس و شرکت ها
خبرگزاری شوش فردا
سامانه قرض الحسنه ازدواج
جویندگان کار
وبلاگ شخصي حسن هژبري
آموزش کسب درآمد و جدیدترین برنامه ها
سلامت نیوز
سایت رسمی سیدجاسم ساعدی
پایگاه اینترنتی داریوش پارسا
دژپل
وبلاگ مشاور جوان فرماندارشوش
خبرگزاری شوش نو
سایت نماز
وب سایت بنیادشهید شوش
مرکزخدمات حوزه های علمیه
شهداي سرزمين پاك ايران
خبرگزاری شبستان
خبرگزاری قرآن
خبرگزاری قرآن ایران
روزنامه نگار مستقل شوش
پایگاه گروه نمایش اندیشه شوش
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شوش نیوز و آدرس shushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

خط مشی خبرگزاری شوش نیوز
مدیران خبرگزاری شوش نیوز
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , shushnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com