به وبلاگ خبرگزاری شوش نیوز خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
حوادث جاده ای
شوش پایتخت تمدن ایران زمین
شهر الوان
شهر شاوور
شهر حر رياحي
شهر صالح مشتط
شهر هفت تپه
شهر بهرام
فرهنگ عمومی
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ادب
اجتماعي
حوادث غیرمترقبه
حوادث و کشف جرائم
علمي و فناوری
سياست داخلی
سياست خارجی
حوزه و دانشگاه
دين و مذهب
فلسفه و منطق
اقتصاد و صنعت
اقتصاد و کشاورزی
هدفمند سازی یارانه ها
عكس خبری
تاریخ و باستان شناسی
صنایع دستی
گردشگري
آموزش هنرهای نمایشی
آموزش روزنامه نگاری
آموزش عکاسی
آموزش موسیقی
دفاع مقدس و خاطرات
وصیت نامه شهدا’
دانيال شناسی
دعبل شناسی
احاديث و ادعیه
توصیه های امام خمینی(ره)
فرامین مقام معظم رهبری
ورزش شوش
بهداشت و سلامت
شهرستان شوشتر
شهرستان اندیمشک
شهرستان دزفول
شهرستان گتوند
شهرستان مسجدسلیمان
سرمقاله
سخن روز
اضافات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 369
بازدید دیروز : 136
بازدید هفته : 664
بازدید ماه : 652
بازدید کل : 21100
تعداد مطالب : 398
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

احیای هویت فردفرد ، ایرانیان نياز امروز

در تقویم ایرانِ باستان هفته وجود نداشت و ماه 30 روز بود و هر یک از روزها نامی ویژه داشت . در هر ماه روزی که همنامِ همان ماه بود ، جشن و شادی برگزار می شد و ایرانیان آن روز را به نیایشِ پروردگارِ یکتا می پرداختند .
برای مثال : آذر روز در آذر ماه جشنِ آذران ؛ آبان روز از ماه آبان جشن آبانگان و .... در میان جشن های پر تعداد ایرانیان ؛ 2 جشن از همه مهم تر بود ، یکی نوروز و دیگری مهرگان . مهرگان در روز 16 مهر از جایگاهی خاص برخوردار بوده است همان گونه که نوروز ، پیش درآمدِ بهار و همراه با سرسبزی و رفتن زمستان محسوب می شود ؛ مهرگان در نیمه ی دوم سال به معنای سپری شدنِ گرمای سوزانِ تابستان و آمدنِ هوای معتدلِ پائیزی می باشد .
در پیدایشِ مهرگان روایت های متعددی آمده است . از جمله در آثار الباقیه ی بیرونی آمده است که : سببِ این عید آن است که فرشته گان به یاری فریدون آمدند و فریدون به وسیله ی کاوه بر ضحاک بیور اسب ظفر یافت و او را دربندکرد و در کوه دماوند زندانی کرد و مردم از شرِ او ایمن شدند و این روزرا عید می دانستند ......
مراسم مهرگان :
جشنِ مهرگان در روزگار گذشته با شکوهی خاص برگزار می شد . در این جشن ، رسم بر این بود که مردم به یک دیگر و به پادشاه هدیه می فرستادند . در این روز همه به حضور پادشاه می رسیدند و مردمی که از یک دیگر شکایت داشتند ، از بیمِ آن که مبادا شکایتِ شان پیشِ پادشاه برده شود با یک دیگر آشتی می کردند . این جشن همانند نوروز با یورشِ اعراب از میان رفت و حتی در دورانِ خلفای عباسی و غزنویان با شکوهِ تمام میانِ ایرانیان برگزار می شد . در این روز ایرانیان لباس نو بر تن می کردند ، سفره را از غذای سنتیِ ایرانی به ویژه مرغِ پرشده از مواد غذایی می آراستند . علاوه بر این ، کتابِ مقدس ـ آیینه ـ سرمه دان ـ شربت ـ شیرینی ـ میوه به ویژه انار و سیب و گل های رنگاررنگ را بـر روی سفره می چیدند و کناره های سفره را با آویشنِ خشک و میخک تزئین می کردند .

ابوریحان بیرونی در « آثار الباقیه» راجع به جشن تیرگان این گونه می نویسد ؛ « پس از آن که افراسیاب به منوچهر غلبه کرد و او را در طبرستان محاصره کرد ، قرار بر این شد که حدود مرز ایران و توران بــا پرش و
خط سیر تیری معین شود . در این هنگام فرشته «سپندارمذ» حاضر شد و امر کرد تا تیر و کمانی چنان که در اوستا بیان شده بر گزینند . آن گاه آرش برهنه شده و بدن خویش را به حاضران نشان داد و گفت : ای پادشاه ، ای مردم ، به بدنم بنگرید ، مرا زخمی و مرضی نیست ، ولی یقین دارم که پس از انداختن تــیــر ، پاره پاره شده ، فدای شما ایرانیان خواهم شد . پس از آن دست به چله ی کمانی برد و به قوت و نیروی خداداد ، تیر را از شست رها و خود جان به جان آفرین تسلیم کرد . »
گویند از جایی که تیر پرتاب شد ( کوی دماوند ) تا جایی که به زمین فرو نشست ( درخت گردویی کنار رود جیحون) هزار فرسنگ فاصله بود و افراسیاب به همین مقدار زمین با هم صلح کردند و آن نقطه ی مرز ایران و توران شناخته شد و این قضایا در روز تیرگان حادث شد .
4 ـ جشن مهرگان :
همان گونه که پیش تر گفته شد در روزی که موسوم ربع روز « مهر ایزد » است ، نامِ ماه با نام روز یکی است ، از این جهت در گذشته نیاکانِ ما و امروزه زرتشتیانِ ایرانی این روز را گرامی داشته و می دارند .
در کتابِ مقدس اوستا و در کتیبه های هخامنشی ، نام « مهر » را « مبثر » و در سانسکریت « میترا» و در زبان پهلوی « میتر» آورده اند و در فارسیِ امروزه ، آن را مهر می گوییم که به معنی دوستی ، محبت و پیمان است . مهر در دینِ زرتشت دارای مقامِ ارجمندی بوده و نیز نام یکی از فرشته گان است . هم چنین اغلب آتشکده ها را نیز در عهد باستان ، به نامِ « مهر » می خوانده اند
5 ـ جشن سده :
در پایان روز دهم بهمن ماه که با نام « آبان روز » نامیده می شود ، جشنِ سده برپا می شود و شکوه و جلال این جشن بر پایه ی « افروختن آتش » است . ایرانیانِ قدیم ، سال را به دو قسمت تقسیم کی کردند و به هر کدام یک چهره می گفتند . چهره می گفتند . چهره ی اول ( تابستان) از فروردین تا آخر مهر یعنی 7 ماه و چهره ی دوم ( زمستان ) از اول آبان تا آخر اسفند یعنی 5 ماه و روزه جشن مصادف است با 100 روز پس از پایان تابستان و 55 شبانه روز مانده به نوروز .ایرانیان نخستین بار آتش را در تلاشِ زندگی یافته اند ، آن چنان که هوشنگ ، شاه پیشدادی که روزی با همراهانِ خویش به شکار می رفته بر سر راهِ خود ماری دیده و برای دفاع از خود سنگی پرتاب کرده که بر اثر برخوردِ آن سنگ با سنگی دیگر آتش به پا خاست که خار و خاشاکِ اطراف را شعله ور کرد و به دین سان هوشنگ شاه دستور داد از آن سال به مناسبت آشکار شدن این نعمتِ خدادادی بر انسان و تأثیری که در جهتِ رفاه و تمدنِ بشری بر جای نهاد ، جشنِ سده به عنوان جشنِ پیدایشِ آتش با شکوه هرچه تمام تر برگزار شود . جشن سده بــا تــوجــه به اهمیت و قداستی که داشته ، امروزه نیز در میانِ زرتشتانِ ایرانی با شکوه و جلالِ گذشته برپا می شود و در برخی شهرها نظیرِ یزد و کرمان حتی بسیاری از ایرانیان غیر زرتشتی نیز در مراسمِ آن شرکت می کنند و بدین سان مفهومِ احترام به آتش نزدِ ایرانیان به معنای پرستشِ آن (آن گونه که مغرضان القا می کنند نیست ) بلکه نزد ایرانیان سمبلی از وجودِ خداوند است کــه همواره پاک می کند و آلوده نمی شود و جنبشِ همیشه گی و حرکتِ رو به بالای آن ، الهام دهنده ی انسان برای لزومِ حرکت و تکاپوی به سوی خدای یگانه و بی همتا است .
فرجام سخن :
با مطالعه و ژرف نگری در فرهنگِ کهنِ 10 هزار ساله ی ایرانی در می یابیم با وجود عیدها و جشن های فراوان میان ایرانیان در گذشته ، ایامِ سوگ ـ ماتم ـ شیون و مویه در این سرزمین وجود نداشته است . بر اساسِ مبانیِ آموزه های زرتشت ، نیک اندیشی پایه ی زندگیِ انسانی درست بوده و لازمه ی آن ، اندیشه ی نیک ، تن و روان سالم و کارآمد است . جسم و روح آسایش نمی یابد مگر با زندگیِ درست که در آن کار ، استراحت ، عبادت و تفریح با یک برنامه ریزی صحیح و به موقع صورت می پذیرد و هر یک در فرهنگ ایرانی از جایگاهِ خاص و ارزشِ جدتگانه ای برخوردار است .
ایران کشوری است با فرهنگ دیرپای 10 هزار ساله که در طولِ این تاریخِ کهن ، آداب ، رسوم ، سنت ها و زبانِ هویتی مستقل را برای ایرانیان شکل داده اند . جشن های باستانی نیز در همین چارچوب ، یادرگارهای انکارناپذیرِ نیاکانِ ما هستند که هم اکنون زرتشتیان ایرانی همواره آن را زنده نگاه داشته اند و امید است با تلاشِ مسئولان ، همه ی ایرانیان بتوانند از این آیین ها برای وفاق هرچه بیشترِ ملی بهره گیرند .
بی تردید آداب ، رسوم و فرهنگِ یک کشور به عنوانِ عامل ، مشخصه ی هویتِ ملی و متمایز کننده ی باورهای یک قوم از اقوام دیگر ، از اهمیت زیادی برخوردار است . در تاریخِ ایران ، مشهده می کنیم هرگاه بیگانه گان سرزمینِ ما را به اشغالِ خود درآورده اند ، بر ای استیلای کاملِ خود کمر همت به نابود کردن فرهنگ ، آداب و رسومِ ایراینان بسته اند ، همان گونه که « ابن قطیبه ، حکمران عرب » پس از اشغالِ « ورارود» ( که ماورالنهر نامیده می شود ) دستورِ قتلِ تمامیِ اندیشمندان و تاریخ دانان و نابودی کتاب های علمی و دینی ایران را داد و در سراسر ایرانِ بزرگ تا 2 سده هیچ کس اجازه ی برپایی مراسم ملی و سخن گفتنِ فارسی را نداشت . ایرانیان برای رهایی از نوعِ فرهنگِ عربی و احیای فرهنگ ایرانی ، نهضت « شعوبیه» را تشکیل دادند و بعدها با قدرت گیری سلسله ی ایرانی زیاریان ، مرداویز زیاری ( که اعراب او را مرداویج می نامیدند ) بر ای احیای فرهنگ ملیِ نیاکانمان دستور داد تا هیچ فردی در قلمرو ایران جز فارسی سخن نگوید و پس از اعلام ، اصفهان به عنوان پایتخت رسمی ایران ، دستور داد جشن های ملی ایران از جمله نوروز ـ مهرگان و سده با نهایت شکوه احیا شود که در راستای همین هدف به دستور مرداویز پس از سال ها مراسم جشن سده زمستان 323هـ . ق در اصفهان با شکوه تمام به انجام رسید . این مراسم تاریخی که با بر افروختن آتش انبوه در دو سوی زاینده رود صورت گرفت به قدری گسترده بود که آتش آن از 7 فرسنگی قابل رؤیت بود .
 

در ظرفی از آب ، گیاهِ خوش بوی آویشن ، چند سکه ی نقره و چند عدد سنجد ، بادام و پسته می ریختند و به همراه شمع فروزان ، اسپند و کندر بر آتش می سوزاندند و هنگام ظهر با بزرگانِ خانه دعا می خواندند .
جشن های ملی ایرانیان :
مهم ترین جشن هایی که ایرانیان در طولِ سال برگزار می کردند عبارت بودند از : « جشنِ عید نوروز » ـ« جشن ششم فروردین » ـ « جشن گهنبار » ـ « جشن تیرگان » ـ « جشن مهرگان » ـ « جشن یلدا » و « جشن سده » . این جشن ها به عنوان نمادهایی میهنی بر پایه ی گردشِ سالِ خورشیدی و تغییراتِ فصولِ چهارگانه و منطبق بر رخدادهای تاریخی و اساطیریِ ایرانی برپا می شد ، از سوی دیگر ، شادی در جشن های ایرانیان به عنوان نعمتی خداداد تلقی می شد ، که بر اساسِ دایوش کبیر در کتیبه ی بیستون چنین نگاشته است : « اهورامزدا را سپاس می گوئیم که جهان را آفرید ، شادی را آفرید و شادی را برای مردمان آفرید . » به اختصار ، مناسبت ترین جشن های ایرانیان باستان را شرح می دهیم :
1 ـ جشن نوروز :
بر اساسِ نوروزنامه ، عمر خیام نیشابوری « سببِ نان نهادنِ نوروز آن بوده است که آفتاب در هر 365 روز ربعی به اول دقیقه ی حمل یا اعتدالِ بهاری باز آید و چون جمشیدشاه از آن آگاهی یافت ، آن را نوروز نام نهاد . » این جشن چنان که از نامش پیداست ، در روزِ نو از ماهِ اول سال است . بر اساسِ باورِ ایرانیان ، فروردین ماه متعلق به فروهرها(ارواح) پاکان می باشد که برای دیدارِ کسانِ خود به زمین می آیند و بعد از مدتی توقف به جای خود باز می گردند ، به همین دلیل شبِ نوروز ، برای فرخندگی آمدنِ این مهمانان آتش روشن می کردند و به نامِ هفت امشا سپندان ، هفت سین می چیدند .
2 ـ جشن ششم فروردین :
روز ششم فروردین که « خورداد» نام دارد ، روز تولد و برگزیده شدنِ « آشو زرتشت اسپیتمان » است . در این روز نیز جشن باشکوهی برگزار می شده که در آن پادشاه و مردم حضور داشته و شادی می کرده اند .
3 ـ جشن تیرگان :
این جشنِ مقدس در زمان قدیم نزد ایرانیان شکوه و جلال زیادی داشته و خوشبختانه امروز هم از سوی زرتشتیانِ ایرانی زنده نگاه داشته شده است .
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط عباس کرم الهی در پنج شنبه 14 بهمن 1389برچسب:""احياي"" هويت"" نياز امروز"" فردفرد"" ايرانيان"", در ساعت 18:29 | |

درباره وبلاگ

به سایت شوش نیوز خوش آمدید
آرشيو
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1385
فروردين 1385
بهمن 1384
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
عباس کرم الهی
لينكستان
خبرگزاری افق شوش
عاشورائیان
سینما فارس
هواشناسي شوش
وب سايت دكتر علي شريعتي
پايگاه خبري لرنا
دسته ورزشی بهمن شهرستان شوش
خوزنیوز
گروه تئاتر انديشه شهرستان شوش
ایمیل فارسی
سایت جهانی العالم
استانداری خوزستان
سایت استاد شهید مرتضی مطهری
وب سایت دکتر محمدباقر قالیباف
سایت شخصی استاد محمدرضا شجریان
سایت شخصی دکتر محمد اصفهانی
تک سرا بزرگترین فروشگاه مجازی در ایران
پايگاه انتيرنتيي داريوش پارسا
طراحی و تولید نرم افزارهای کامپیوتر و وب سایت های مدارس و شرکت ها
خبرگزاری شوش فردا
سامانه قرض الحسنه ازدواج
جویندگان کار
وبلاگ شخصي حسن هژبري
آموزش کسب درآمد و جدیدترین برنامه ها
سلامت نیوز
سایت رسمی سیدجاسم ساعدی
پایگاه اینترنتی داریوش پارسا
دژپل
وبلاگ مشاور جوان فرماندارشوش
خبرگزاری شوش نو
سایت نماز
وب سایت بنیادشهید شوش
مرکزخدمات حوزه های علمیه
شهداي سرزمين پاك ايران
خبرگزاری شبستان
خبرگزاری قرآن
خبرگزاری قرآن ایران
روزنامه نگار مستقل شوش
پایگاه گروه نمایش اندیشه شوش
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شوش نیوز و آدرس shushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

خط مشی خبرگزاری شوش نیوز
مدیران خبرگزاری شوش نیوز
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , shushnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com